10 aspectes diferencials en la pedagogia Waldorf

Pedagogia Waldorf: Un estil diferent d’Educació

Aquí expliquem deu maneres que mostren com l’enfocament de la pedagogia Waldorf (Waldorf-Steiner ) és diferent a la d’altres escoles:

  1. La lectura, l’escriptura i l’aritmètica s’introdueixen en una etapa més tard que en altres escoles. Això té l’avantatge que els nens són més madurs quan comencen i per regla general, els permet aprendre el bàsic sense esforç, sense estrès. En un termini molt curt de temps es posen al mateix nivell que els seus companys de la pública.
  2. S’ensenya a tota la classe junts i tots els alumnes estudien totes les matèries. Per exemple, tots els nens canten cada dia, aprenen a tocar instruments musicals i a llegir música.
  3. Des dels 7 anys fins a l’edat de 14 (idealment) tenen el mateix mestre per classe, això dóna un veritable sentit de la seguretat i de continuïtat. Des de l’edat de 15 anys en endavant, els alumnes són recolzats pel seu tutor.
  4. Els nens petits són introduïts paulatinament a fer un dia sencer a l’escola al llarg de diversos anys. Encara que la majoria de les escoles ofereixen un servei de guarderia per als nens més petits que acaben a l’hora de dinar.
  5. Des de l’edat de 7 anys, els nens reben la ininterrumpuda “lliçó principal” de 2 hores cada dia. Al matí, a primera hora, després d’una activitat artística breu, és el moment que poden enfocar-se més i rendir millor. Els temes de la lliçó principal estudiada dura períodes de tres a quatre setmanes, permetent als nens  arribar a una profunditat real en la comprensió del tema.
  6. Entre les edats de 7 i 14, els nens aprenen a preparar els seus propis llibres  il·lustrats i escrits a mà amb les lliçons principals al llarg del procés. En les primeres classes, el professor dicta sovint part del text després d’una discussió a fons del tema, amb la classe. En els últims anys els nens comencen a escriure i dibuixar els seus propis resums de cada lliçó i, al final, fins i tot relliguen ells mateixos els llibres. Aquesta experiència posa les bases per a la independent presa d’apunts a la universitat.
  7. El pla d’estudis Steiner és internacional i inclou tots els temes reconeguts del Currículum Nacional de cada país, però difereix en què els nens se’ls ensenya d’acord amb una metodologia apropiada per l’edat.
  8. L’aprenentatge no queda qualificat pels exàmens sinó per l’avaluació del progrés de l’alumne i s’aconsegueix principalment a través de l’observació continua, per part del mestre, del desenvolupament físic, emocional, social i acadèmic de cada nen.
  9. Els mestres comparteixen responsabilitats i treballen junts de manera no jeràrquica. No hi ha cap director o directora.
  10. Les escoles Waldorf-Steiner s’esforcen per ser socialment inclusives, encara que això presenta reptes, especialment en l’actual clima econòmic i les escoles han de recórrer a sacrificis econòmics pels pares i pel personal. Pares i mestres es comprometen a trobar una manera perquè les escoles Waldorf-Steiner puguin convertir-se en concertades o inclús públiques i rebre ajudes de l’estat – com la majoria de les seves contraparts a Europa. Aquests esforços realitzats fins ara han portat a establir les primeres escoles finançades amb fons públics – a diferents països europeus com Anglaterra o Alemanya – on les famílies no han de pagar per aquest tipus d’educació. No cal dir que aquestes escoles són molt buscades.
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s